Wallpaper engine аналог для linux

Живые обои в Linux системах

Добрый день всем, кто оказался на данном сайте. Живые обои появились в операционных системах давно, не обошли они и Linux. Об одном таком приложении под названием Komorebi и пойдет речь в данной статье. При помощи данного приложения вы сможете устанавливать в вашей системе живые обои. Для установки данного приложения достаточного скачать DEB файл, который подойдет для всех Debian подобных систем. Так же вы можете скачать архив с открытым кодом и собрать данное приложения вручную. Для Arch ориентированных можно установить данное приложение из репозиториев. И так, давайте сначала разберемся с Deb подобными системами. Для скачивания достаточно нажать на эту ссылку, после чего у вас начнется загрузка DEB пакета. Так же вы можете скачать данное приложение с github, перейдя по данной ссылке.

Установка Komorebi

После того как вы скачали данное приложения в DEB файле, достаточно его запустить нажав дважды мышкой по скаченному файлу. Далее нужно просто нажать на кнопку “Установить пакет”, после чего данное приложение установиться в вашу систему:

Запуск Komorebi

После удачной установки открываете меню и ищете в установленных приложениях Komorebi. Перед вами откроется меню самой утилиты, в этом меню вы можете произвести те или иные настройки:

Описывать настройки Komorebi не имеет смысла, так как они сводятся к трем пунктам. Первый пункт время, второй иконки на рабочем столе и третий включения видео. В пункте “Wallpapers” находятся сами обои. Для того что бы добавить свои обои, нам нужно запустить утилиту “Wallpapers Creater”:

Тут мы можем добавлять свои обои. Для того что бы добавить например видео в качестве обоев, нажимаем на пункте “My wallpaper is” и из выпадающего списка выбираем пункт “A video”:

Далее в пункте “Where is the video located?” нужно указать папку где лежит видео файл, который хотим использовать в качестве обоев. А в пункте “Where is thumbnail located?” выбираем миниатюру изображения которое охарактеризует наши обои:

Теперь можно задать имя для наших обоев, которое будет соответствовать тематике. После чего нужно нажать на кнопку “Next” которая находится в верхнем правом углу. Заметить ее порой бывает довольно таки не просто:

Далее задаем параметры для отображения времени и даты. Их так же можно отключить, указав в верхнем пункте “Hide date & time” как можно увидеть на скриншоте:

После чего так же нажимаете кнопку “Next” и в следующем окне нужно будет скопировать строчку, которую нужно будет вставить в терминале. Сама строчка будет начинаться со слов “sudo mv…”, ее отчетливо можно увидеть на скриншоте. Выделяем, копируем и открываем терминал. После чего вставляем в терминале и нажимаем “Enter”:

Теперь возвращаемся в Komorebi и в пункте “Wallpapers” выбираем наши обои:

Читайте также:  Пустая папка windows task

Ссылка с видео в качестве обоев

Теперь давайте рассмотрим вариант ссылкой, например с того же youtube. Для добавления видео для обоев с youtube, запускаем “Wallpapers Creater” и выбираем из выпадающего списка пункт “A web page”:

Далее в графе “What is the URL” указываем адрес ссылки на видео. А в графе “Where is thumbnail located?” выбираем миниатюру. Так же, не забываем указать имя наших новых обоев рабочего стола. После чего нажимаем кнопку “Next”:

Далее все точно так же, можно оставить время и дату, а можно убрать, указав “Hide date & time” и нажимаем “Next”:

Теперь точно так же нужно скопировать команду и выполнить ее в терминале:

Теперь возвращаемся к Komorebi и выбираем созданные нами видео обои ссылкой из сети:

Стоит заметить, что указывая ссылку на видео в качестве рабочего стола, имейте ввиду то, что видео должно быть на весь экран. В противном случае вы можете столкнутся либо с плохим качеством, либо, видео будет отображаться в окошке. Лично я рекомендую все же использовать в качестве видео для обоев рабочего стола, скаченные из сети видео файлы. Скачать вы можете использую утилиту, описанную в этой статье.

А на этом сегодня все. Надеюсь данная статья будет вам полезна.
С уважением Cyber-X

Источник

Wallpaper engine аналог для linux

This is an educational project. Although the project started as a learning exercise on the Irrlicht Engine, it has kind of turned into an OpenGL one instead due to limitations and issues with Irrlicht (most likely caused by my limited experience with graphics programming). Turns out working directly with OpenGL is not as hard as I thought. For more information on the project’s license, check LICENSE.

2. What is this project all about?

This projects aims to reproduce the background functionality of Wallpaper Engine on Linux systems. Simple as that.

3. What is Wallpaper Engine?

Wallpaper Engine is a software designed by Kristjan Skutta that provides live wallpaper functionality to Windows Systems, allowing It’s users to animate their own backgrounds and sharing their own creations. You can find more about it on their Steam page

4. Compilation requirements

GLFW3 doesn’t support drawing to a different window just yet, so in order to properly draw to the background, there’s a custom version that is built as part of the building process of linux-wallpaperengine. You’ll need these dependencies:

  • OpenGL 2.1 support
  • CMake
  • LZ4
  • ZLIB
  • SDL
  • SDL_mixer
  • FFmpeg
  • X11 (with libxxf86vm)
  • Xrandr
  • GLFW3 (custom version already included in the repository)
  • GLM
  • GLEW
  • GLUT
  • FreeImage

In order to properly use this software you’ll need to own an actual copy of Window’s Wallpaper Engine as it contains some basic assets on which most of the backgrounds are based on. The only way to get those assets is to install the Windows version trough Steam. Luckily you don’t really need a Windows OS for that. Using the Linux client should be enough to force the download.

Читайте также:  Использование всей доступной озу под windows 32 bit

5.2. Extracting needed assets

Once Wallpaper Engine is downloaded open the installation folder (usually on C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\wallpaper_engine). Here you’ll see the main folders of Wallpaper Engine. The folder we’re interested in is the one named «assets».

The assets folder itself can be copied to the same folder where the binary lives.

5.3. Getting the sources

This project includes some git submodules that need to be cloned with the source code for it to compile properly. The easiest way is to recurse submodules when cloning:

git clone —recurse-submodules git@github.com:Almamu/linux-wallpaperengine.git

5.4. Compilation steps

The project is built on CMake as build engine. First we need to create the directory where the build will be stored and get into it:

Once the folder is created and we’re in it, cmake has to generate the actual Makefiles. This can be done this way

Take a closer look at the CMake output, if you miss any library CMake will report the missing libraries so you can install them either trough your package manager or manually in your system.

Finally we can compile the project to generate the actual executable

REMEMBER: The assets folder has to be at the same folder as the executable

5.5. Running a background

Currently both compressed and uncompressed backgrounds are supported.

5.5.1. Running compressed backgrounds

Compressed backgrounds are actually two separate files. One named «project.json» and another called «scene.pkg». These two files are important as one contains the background’s information and the second one contains the needed assets for it. For the program to properly detect them we’ll use the —pkg parameter, which will specify the folder where those two files are stored.

5.5.2. Running uncompressed backgrounds

Uncompressed backgrounds are just plain folders including all the resources and scene information all jumbled together. At least a project.json and a scene.json must exists for the background to even start loading. For the program to properly detect them we’ll use the —dir parameter, which will specify the folder where the background itself is stored.

5.5.3. Running as a screen’s background

Only screens configured with the XRandr extension are supported. To specify the screen names (as reported from xrandr tool) just use the —screen-root switch. You can specify multiple screens at the same time, for example:

IMPORTANT: Right now this doesn’t work if there is anything drawing to the background (like a compositor, nautilus, etc)

5.5.4. Limiting FPS

To reduce the performance hit to your system you can reduce (or increase) the FPS limit with the switch —fps , specially useful for laptops:

This was the first background to even be compatible with the software. And It’s not 100% compatible yet. Both textures and shaders are properly loaded, but there are still particles missing.

Читайте также:  Kali linux 2020 root password

In similar fashion to the example background, this one represents the progress of the program. It leverages FBOs (targets), and multiple-effects over objects.

7. Special thanks

  • RePKG for the information on texture flags
  • RenderDoc for the so helpful OpenGL debugging tool that simplified finding issues on the new OpenGL code. Seriously this tool ROCKS

About

An attempt to make wallpaper engine wallpapers compatible with Linux

Источник

Wallpaper engine аналог для linux

Wallpaper Engine

Hey y’all, just for the sake of transparency, I just wanted to share why we are currently not supporting Linux at this point. We did a bit of a write-up here:

Well in terms of video decoders on Windows, yeah.

In general I need to stick with decoders that are part of the OS. For Linux I presume there is nothing, but users could install gstreamer I suppose and I could leverage that — I just can’t ship any decoders.

Well in terms of video decoders on Windows, yeah.

In general I need to stick with decoders that are part of the OS. For Linux I presume there is nothing, but users could install gstreamer I suppose and I could leverage that — I just can’t ship any decoders.

But to be honest. The x windows on linux did a bad performance. I think it’s unnecessary to make a linux support.

I’m in no way a Linux/X11 developer , or even a GUI developer so mind explaining more?

From my understanding here WE uses html5/OpenGL directly so how would x11 affect it?

But to be honest. The x windows on linux did a bad performance. I think it’s unnecessary to make a linux support.

I’m in no way a Linux/X11 developer , or even a GUI developer so mind explaining more?

From my understanding here WE uses html5/OpenGL directly so how would x11 affect it?

X windows is the basic service to show GUI. Of couse the desktop is one of the GUI too. So if you want to show a wallpaper in linux, it will send data to x windows thus it can been seen by you.

And x windows always did a bad performance, although it sometimes seems cool, it will cost more system recource. (I think wallpaper engine will unable get rid of this)

Also if it was to use X11, at some point you’d also want to port it to Wayland / Mir / whatever gets traction. Getting it working for all the (currently known major) desktop environments might also be a royal pain in the arse.

That said, this would be pretty cool if it was available for Linux, desktop eye-candy is always good!

Источник

Оцените статью